Laagland Forum


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Laagland Forum
Laagland Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 


Rechercher Geavanceerd zoeken

Meest actieve berichtenplaatsers
Johan (667)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
Werner Heisenberg (262)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
Frysk (242)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
Bertus (186)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
Skinhead (124)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
Géant De Pierre (105)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
August Schultz (70)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
dersturmer (17)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
A.J. Broekema (13)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 
Thor (11)
Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_lcapControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Voting_barControverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Vote_rcap 

Wie is er online?
Er zijn in totaal 2 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 2 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 26. Dit aantal is bereikt op ma okt 16, 2023 9:00 am.

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

2 plaatsers

Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Johan zo jan 28, 2024 6:33 pm

28 JANUARI 2024

Er is controverse ontstaan om een reeks van acht Holocaust-lezingen aan de Hogeschool Utrecht die vanaf volgende maand van start zal gaan. Aanvankelijk schrapte de hogeschool deze reeks, naar eigen zeggen kan de veiligheid van de sprekers niet gegarandeerd worden. Ook wil de hogeschool een 'diverse en gebalanceerde dialoog faciliteren over dit onderwerp', in het licht van de Gaza-oorlog. Maar nu gaan ze toch door.

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Holoooooo

Vanaf 7 februari zou er een achtdelige reeks colleges over de Holocaust van start gaan aan de Hogeschool Utrecht. Onder meer een Holocaust-overlevende zou komen spreken over dit onderwerp. De lezingen zouden worden georganiseerd door de Hogeschool Utrecht en het CIDI. Onderwerpen als Jodenvervolging, Joods verzet, nazi-concentratiekampen en Holocaust-onderwijs zouden aan bod komen.

Maar anderhalve week voor de eerste lezing zou de reeks helemaal worden geschrapt. Dit liet een woordvoerder van de hogeschool zaterdagavond weten aan De Telegraaf. "Wij willen namelijk een diverse en gebalanceerde dialoog faciliteren rond dit onderwerp. We hebben meer tijd nodig om de gebeurtenissen van 7 oktober en daarna in breder perspectief te plaatsen, met ruimte voor uiteenlopende meningen en overtuigingen."

Correctie: lezingenreeks Hogeschool Utrecht over Holocaust gaat door

28 januari 2024

In tegenstelling tot de berichtgeving van derden gaat de geplande lezingenreeks over de Holocaust bij Hogeschool Utrecht door. Alleen op een ander moment omdat de veiligheid van sprekers, studenten, docenten en bezoekers niet gewaarborgd kan worden. Het beeld dat nu geschetst wordt in de media en de conclusies die daaraan worden verbonden, zijn niet correct. Hogeschool Utrecht maakt haar eigen afwegingen als het gaat om de inhoud, vorm en uitvoering van haar onderwijs en laat zich niet leiden door belangengroeperingen of activisten.

Collegevoorzitter Wilma Scholte op Reimer: "Wij hechten veel belang aan goed onderwijs over de verschrikkingen van de holocaust en blijven dat ook doen. Deze verschrikkingen kunnen op geen enkele manier verbonden worden aan de huidige spanningen over de oorlog in het Midden-Oosten, dat staat voor ons voorop. De suggestie dat wij onderwijs over de holocaust verbinden aan de huidige spanningen werpen wij verre van ons."

https://www.hu.nl/correctie-lezingenreeks-hogeschool-utrecht-over-holocaust-gaat-door


Onveilig voor sprekers
De Hogeschool Utrecht kon niet garanderen dat de lezingen alsnog doorgaan, maar hieraan wordt wel gewerkt. Zondagochtend meldde de hogeschool bovendien dat de veiligheid van de sprekers niet kan worden gegarandeerd.

Uit welke hoek de dreiging komt, laat de hogeschool onbeantwoord. Wel is het duidelijk dat allerlei activistische studentengroepen langere tijd hebben gepleit voor de schrapping van de Holocaust-lezingen. Zo spreekt de actiegroep New Neighbours op Instagram van 'een mooie overwinning', 'schandalig dat ze überhaupt die collegereeks wilden houden’ en ’ik zag dat er een holocaust-overlevende komt spreken. Bizar', aldus De Telegraaf.

Zeker in klimaatactivistische kringen geldt Israël al langer als een controversieel onderwerp. Onder meer Extinction Rebellion ziet een direct verband tussen de klimaatcrisis en de Gaza-oorlog. Ook zullen er bij islamitische studenten waarschijnlijk veel gemengde meningen zijn. Uit onderzoek van The Conference on Jewish Material Claims Against Germany blijkt dat 23 procent van de jongeren in Nederland twijfels heeft over de Holocaust.

Maar zondagmiddag draaide de Hogeschool Utrecht alsnog. De lezingen gaan alsnog door, maar wel op een ander moment omdat anders de veiligheid van de sprekers en aanwezigen niet gegarandeerd kunnen worden. Naar eigen zeggen laat de hogeschool zich niet leiden door 'belangengroeperingen of activisten', aldus een persverklaring.

'Een totaal verkeerde stap'
Desondanks heerst er er grote verontwaardigiging. Zo spreekt de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding van een 'totaal verkeerd signaal' en benadrukt: 'Onderwijs over de Holocaust mag geen speelbal worden in een politiek discours.' De VVD gaat vragen aan minister Dijkgraaf om actie te ondernemen. Ook meldt BBB een spoeddebat en mondelinge vragen aan.

Arthur van Amerongen: Hey maar even, waarom loopt Utrecht steeds voorop in deze wanvertoning? Die islamitische bierkelder met 10.000 man in de Jaarbeurs, Israëlische atleten niet welkom in Utrechtse Boulderhal Energiehaven, station Utrecht Centraal als epicentrum van anti-Israëlische sit-ins waar Abou Eenarm bezongen werd, Utrecht "hand in hand om het Stadhuis", wat zit er in godsnaam in het water van Sharon Dijksma's stad. Is het dan toch allemaal de schuld van Maliebaan 35?

Caspar Veldkamp (NSC): Een totaal verkeerde stap, bedenkelijk.

Claire Martens-America (VVD): In het weekend dat wij de gruwelijke moorden op onze Joodse landgenoten herdenken zakt de HU door de knieën. Op dit soort momenten bewaak je het onderwijs, de feitelijke geschiedenis en de vermelding van de Holocaust.

CIDI: Totale waanzin dat kennis vergaren over de grootste genocide in Europa steeds weer onder druk komt te staan en dit soort laffe beslissingen worden genomen. Academisch onwaardig en volstrekt laf! Het zoveelste voorbeeld dat intimidatie en dreiging loont.

Rob Oudkerk (PvdA): Het feit dat Utrecht dit even in de ijskast zet... ik vind dat de voorzitter van de Raad van Bestuur zijn biezen moet pakken. Dit kan niet.

Afshin Ellian: Al decennia neemt het antisemitisme toe. De dictatoriale regiems bagataliseren het begrip genocide. Terwijl het westen wegkijkt, verspreidt Islamisme het antisemitisme in de westerse samenlevingen.

Annabel Nanninga (JA21): De suggestie alleen al dat de Holocaust in een ander licht komt te staan na de terreur van 7 oktober is griezelig revisionisme.

Dilan Yesilgöz-Zegerius (VVD): Serieus? Een ‘diverse en gebalanceerd dialoog’ over Jodenvervolging?! Zes miljoen Joden zijn vermoord om wie ze zijn. Zes miljoen levens bruut kapotgemaakt vanwege pure Jodenhaat. Wie dat wil nuanceren heeft zelf een geschiedenisles nodig. Wat een gotspe.

Pieter Omtzigt (NSC): Waar is het moreel kompas op de Hogeschool Utrecht gebleven als je een lezingenreeks over de holocaust schrapt? Tijd om het snel ergens anders en openbaar te organiseren!

Shashi Roopram: Het automatisch koppelen van de herdenking van de Holocaust aan het Israël-Gaza conflict geeft antisemieten de ruimte om de deze herdenking te verstoren voor nabestaanden. Ze kunnen elke keer wijzen naar Gaza en zo het leed van de Joden bagatelliseren. Zo staat het leed van de Joden nooit op zichzelf. Zelfs wanneer zij hun eigen genocide herdenken krijgen anderen een vrijbrief om hun een schuldgevoel aan te praten door te wijzen naar Gaza. Dit terwijl er genoeg Joden zijn die niets hebben met de politiek van Israël.

Roderick Veelo: Letten we op, Hogeschool Utrecht gaat het vergassen van 6 miljoen Joden in context zetten

BoerBurgerBeweging: Het is voor BBB onacceptabel dat geschiedenisonderwijs over zulke belangrijke onderwerpen wordt beïnvloed én geannuleerd door actualiteiten.

Harm Beertema (PVV): In krap vier maanden zijn in Nederland op alle niveaus antisemitisme en onvervalste Jodenhaat de nieuwe norm geworden. Steeds duidelijker wordt dat Nederland niet het land is van verzet en van de dappere prof. Cleveringa met zijn beroemde rede tegen de zuivering van Joden van de Universiteit Leiden. Was het maar zo. Nederland is het land van de ambtenaren die het perfecte persoonsbewijs leverden waar de Duitsers zoveel plezier van hadden, het land van de ambtenaren die de best mogelijke bevolkingsregisters overdroegen, die de treinen precies op tijd lieten rijden. Nederland blijkt weer het land dat bij het geringste zuchtje tegenwind buigt. Het is een tijd om je te schamen voor je eigen land.

Esther van Fenema: In de jaren ‘30 was het vanuit allerlei ‘perspectieven’ ook logisch, verstandig en vanzelfsprekend, veiliger etc. om joden te cancelen. Passen we nu een beetje beter op lieve mensen..?!

Tanay Bilgin (FVD): Willen ze de Holocaust gaan relativeren?

Sander Sassen: Exact 79 jaar geleden werd Auschwitz bevrijd. Een vernietigingskamp dat synoniem is met de holocaust. Daarom is het vandaag Holocaust Memorial Day. Het is pijnlijk om te constateren hoe wijdverspreid antisemitisme nog is in 2024.

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' S6EFJ

https://nieuwrechts.nl/96435-holocaust-lezingen-geschrapt-aan-hu-utrecht-wat-een-gotspe
Johan
Johan

Posts : 667
Punten : 1066
Reputatie : 109
Join date : 27-05-18
Location : Holland

http://www.volkstaat.eu/

Hertog Holland vinden dit bericht leuk

Terug naar boven Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Re: Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Bertus zo jan 28, 2024 8:22 pm

Israël, Palestina; beide interesseren me niks.

Maar de wereld maakt zich druk omdat het uitverkorene volk aangevallen wordt. En als ik een kant moet kiezen zou ik zeggen (sorry Johan), Israël, maak die hele Gazastrook met de grond gelijk, roei Hamas tot aan de wortel uit en maak van die Gazastrook een natuurgebied.

En wat de Holocaust betreft "de hogeschool wil een diverse en gebalanceerde dialoog faciliteren over dit onderwerp".
Ik weet zeker dat als ik mijn mening over de Holocaust kom voordragen, ik bij de deur al geweigerd wordt. Zo divers zal de dialoog niet zijn.
Bertus
Bertus

Posts : 186
Punten : 293
Reputatie : 63
Join date : 19-05-18
Location : Een verloren land

https://westfriesland.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Re: Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Johan zo jan 28, 2024 9:28 pm

Bertus schreef:Israël, Palestina; beide interesseren me niks.

Maar de wereld maakt zich druk omdat het uitverkorene volk aangevallen wordt. En als ik een kant moet kiezen zou ik zeggen (sorry Johan), Israël, maak die hele Gazastrook met de grond gelijk, roei Hamas tot aan de wortel uit en maak van die Gazastrook een natuurgebied.

En wat de Holocaust betreft "de hogeschool wil een diverse en gebalanceerde dialoog faciliteren over dit onderwerp".
Ik weet zeker dat als ik mijn mening over de Holocaust kom voordragen, ik bij de deur al geweigerd wordt. Zo divers zal de dialoog niet zijn.

Als Volks Nationalist gaat mijn sympathie uit naar de Palestijnen hun waren immers de eerste bewoners van het land (Kanaänieten, een nomade volk uit Egypte dat vermoord werd en de vrouwen verkracht door joden in de oudheid).

Van mij hoef je niet alleen de Gazastrook om te zetten tot een natuurgebied, de rest wat eromheen ligt mag van mij ook drastisch een andere bestemming krijgen (zal een hoop problemen oplossen). study
Johan
Johan

Posts : 667
Punten : 1066
Reputatie : 109
Join date : 27-05-18
Location : Holland

http://www.volkstaat.eu/

Terug naar boven Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Re: Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Bertus ma jan 29, 2024 7:07 pm

Johan schreef:

Van mij hoef je niet alleen de Gazastrook om te zetten tot een natuurgebied, de rest wat eromheen ligt mag van mij ook drastisch een andere bestemming krijgen (zal een hoop problemen oplossen). study  

Haha, wat voor een bestemming zou jij prefereren?
En waar ga je met het uitverkorene volk heen? Volgens mij draait alles om de stad Jeruzalem, die is voor hun heilig.

Allemaal geloofsflauwekul, die hele regio.
Bertus
Bertus

Posts : 186
Punten : 293
Reputatie : 63
Join date : 19-05-18
Location : Een verloren land

https://westfriesland.nl/

Johan vinden dit bericht leuk

Terug naar boven Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Re: Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Johan di jan 30, 2024 1:28 pm

Bertus schreef:
Johan schreef:

Van mij hoef je niet alleen de Gazastrook om te zetten tot een natuurgebied, de rest wat eromheen ligt mag van mij ook drastisch een andere bestemming krijgen (zal een hoop problemen oplossen). study  

Haha, wat voor een bestemming zou jij prefereren?
En waar ga je met het uitverkorene volk heen? Volgens mij draait alles om de stad Jeruzalem, die is voor hun heilig.

Allemaal geloofsflauwekul, die hele regio.

Ik denk niet dat het wijselijk is om daar hier te diep op in te gaan in het open gedeelte van het forum, echter een mogelijkheid zou kunnen zijn om het gebied te geven aan de Blanke boeren uit Zuid Afrika zodat het vruchtbaar en welvarend zal worden.
Johan
Johan

Posts : 667
Punten : 1066
Reputatie : 109
Join date : 27-05-18
Location : Holland

http://www.volkstaat.eu/

Bertus vinden dit bericht leuk

Terug naar boven Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Re: Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Bertus wo jan 31, 2024 2:00 pm

De grond schijnt er wel vruchtbaar te zijn, dus wat dat aangaat een goed idee.
Bertus
Bertus

Posts : 186
Punten : 293
Reputatie : 63
Join date : 19-05-18
Location : Een verloren land

https://westfriesland.nl/

Johan vinden dit bericht leuk

Terug naar boven Ga naar beneden

Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe' Empty Re: Controverse om Holocaust-lezingen aan HU Utrecht: 'Wat een gotspe'

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum